RUDOLF HOLEKA

     Syn Františka Holeky a Františky Schlegerové-Holekové Rudolf, se narodil v Nýřanech u Stříbra 30.4.1883. Absolvoval Reálné gymnázium Na Smetance v Praze a po roce 1900  K.u.K. Infanteriekadetterschule ve Vídni (kadetní škola). V hodnosti důstojníka pěchoty strávil léta 1904-1910 v Bosně a Haliči postupně u 10. c. a k. polního pluku, 13. c. a k. polní roty, 2. c. a k. polní roty, 4. c. a k. polní roty, 12. c. a k. polní roty, 6. c. a k. polní roty.  V roce 1911 se hlásí do 1. leteckého kurzu ve Vídeňském Novém Městě a jako první Čech (z deseti uchazečů) je přijat. Kurz ještě dokončili Carl Banfield, Viktor Schünzel, Anton Venczel, Robert Eyb, Eduard Nittner (jako první přeletěl 5.3.1912 alpský průsmyk Semmering) , Johann Riedlinger von Kastrenberg. Jeho první let je 6.5.1911 s Fp.Oblt. Millerem. Získává mezinárodní diplom FAI č. 39 dne 2.11.1911. V roce 1912 dne 28.března skládá ještě zkoušku polního letce v Gorici, (obdržel odznak polního letce č. 10 1.3.1913). Absolvoval několik významných přeletů. V roce 1912 Wiener Neustadt - Aspern a Wiener Neustadt - Fischamend při kterém byly pořízeny první letecké snímky z letadla. V roce 1913 s přelety pokračoval např. přelet pohoří Kras, přelet do Pardubic a do Prahy. Na začátku války převelen s Flik 8 do Přemyšlu. První válečný let absolvoval 14. srpna 1914 odpoledne s Oblt. Kostrbou na letounu Aviatik B.I. kdy za fotosnímky Komárowa byli dekorováni Militärverdienstkreuz. Další let 15. srpna přerušil pro nefungující benzinovou pumpu na stroji DFW, po jejíž opravě opět vzlétl na průzkumný let Cieszanówa- Narolmiasto- Podlesina- Oleszyce- Radymno. 16.8. letěl na trati Radymno- Rawa Ruska- Tomaszów- Zamość a zpět. Další let absolvoval až 20.8, a to na trati Radymno- Tomaszów- Zamość- Krasnostaw a zpět. Zajímavé je hlášení z 20. srpna kdy hlásil na letišti v Cholmu čtyři jednoplošníky, dva dvojplošníky, a jeden plátěný hangár. 24.8. byl Flik 8 přesunut do Cieszanówa. Odtud byla jednotka přesunuta 5. září 1914 do Tomaszówa kde havaroval. 7. 9.1914 obdržel Verdienstkreuz mit Krigsdokoration (záslužný kříž). Nalétal přibližně 20-25 pozorovacích a průzkumných letů nad Ruské území. V roce 1915 se stává velitelem Flik 3 nacházející se v Minaji 2 km jižně od Užhorodu, společně s Flik 14 a 1.5.1915 je povýšen na Hauptmanna. Koncem roku se stává velitelem pilotní školy ve Vídeňském Novém Městě. Rok 1916 prožívá u pěchoty v Haliči, později v Itálii. Dne 3.1. 1917 je povolán zpět k letectvu a to ke štábu V. armády ve Wippachu. V březnu 1917 je jmenován technickým referentem velitele vzduchoplavectva plk. Emila Uzelace. Ke konci roku 1917 dostává k velení Flik 4D v Itálii. Tato letka používá průzkumné letouny Hansa Brandenburg C.I. a doprovodné stíhací Albatros D.III. Oeffag, Aviatik D.I. Berg a Phönix D.I. Flik 4D se v té době nacházel na jihozápadní frontě v Giaie u La Sega, blízko od Portogruaro 18 km od fronty. Na letišti se používaly italské hangáry, stav letky byl dva letouny Hansa Brandenburg C.I. a jeden Albatros Oeffag D.III., plus několik trupů bez křídel a motorů. Od Flik 35 ještě jeden letoun Oeffag D.III. Dne 28.12.1917 havaroval první stroj na novém letišti - Brandenburg C.I. Dne 1.1.1918 nemá jednotka žádný letuschopný letoun. 3.1. už jsou letuschopné stroje Oeffag a Brandenburg. 4,5.ledna průzkumné lety, doprovodný Oeffag byl napaden rakouským letcem. Dne 20.1.1918 se Flik stěhuje do Godegy, při té příležitosti navštěvuje bombardovací letku ve Vittoriu. Koncem ledna se letka stěhuje do Gajarine, k německé letce Fl.Abt. 219A. Zde se odehrávaly těžší boje než na předchozích letištích, proto rozkazem Oblt. Holeky rakouské průzkumné letouny létaly s německými které měly lepší doprovod. Při sestřelení průzkumného letounu se vymlouvali že hlídali rakouské letouny. Ještě 29.ledna 1918 si Rudolf Holeka stěžuje na neustálé problémy se synchronizací kulometů a časté průstřely vrtulí. Začátkem února nemá letka opět žádné doprovodné stíhací letouny, proto nemůže létat. Vzhledem ke své "pěší" minulosti nechává fotografovat ze vzduchu vlastní dělostřelecké baterie a zákopy jestli jsou dobře kryté proti pozorování shora. V této době už měla letka letuschopné stroje, avšak nenatřené. Ty byly natírány až na letišti barveny zrekvírovanými u autokolony. Celé jaro pokračuje letka ve fotoprůzkumných letech až do přeložení Oblt. Holeky. Velitelem Fliku se stává Rittm. Rossak  Rudolf Holeka se stává velitelem Aufklärung Geschwader - průzkumné eskadry (11 letek) ve Vittoriu. Po Italské ofenzívě se snažil přimět velitele letek k ústupu,aby s letouny odlétly do vnitrozemí, (nejlépe až do Čech..) bohužel většina letadel zůstala podle trati.

1914-východní fronta, Aviatik B.I. Rudolf Holeka a Jindřich Kostrba Podzim 1914, Aviatik B.I.  Rudolf Holeka

Použito:

Jan Zahálka
RUDOLF HOLEKA
kronika prvního vojenského letce národnosti české
(Corona s.r.o., 1997)